Ümit Silman ve anıları - 2

Türkiye’den geri döndükten sonra 1970 tarihinde İngiliz vatandaşı oldum. İngiliz vatandaşı olduktan sonra gezilerime devam etmek benim için daha kolaylaştı. Bu vatandaşlıktan sonra ilk gezimi Paris’e gerçekleştirdim.

9 Eylül tarihinde, 1970 senesinde Paris’in eski Orly Havalimanına vardığımda (İngiltere Avrupa birliği üyesi değildi) bana çok zorluklar çıkardılar. Otel rezervasyonun mevcut mu? Fransa’da birini tanıyor musun diye bir sürü sorular sordular.  Geziye çıkmadan önce Cezayir asıllı Fransız uyruklu bir kız beni Paris’e davet etmişti, ama o zamanlar mail falan yoktu. Kız bana bir telgraf çekip Paris’te olamayacağını bildirmişti. Bende kendi kendime Paris’e gidip bir otel bulurum diye yola çıkmıştım.

Orly havalimanında sorulan bütün sorular hep Fransızcaydı. İngilizce bilen birini 3 saat sonra bulabildiler. Gümrük görevlisi birini tanıyıp tanımadığımı devamlı olarak soruyordu… Aklıma o an ünlü Fransız aktris Brigitte Bardot geldi, tek tanıdığım o dedim. Görevli adam gülmeye başladı, hade geç dedi.

Şehre vardığım zaman otel aramaya başladım, bir binaya girdim… Savunma Bakanlığı çıktı, orada İngilizce bilen birini buldum. Bütün ricalarıma rağmen İngilizce bilen birisinin yardımı ile Richolle Drat semtinde Hotel Cuset’i buldum. Paris’te Eyfel Kulesi, Noterdam Adası, Versay Sarayı, Champes de Lycee’deki müzik salonunu gezdim. Burada süper yıldız Ajda Pekkan 3 sene konser vermişti. Gezimi güzel bir şekilde devam ettirip Londra’ya geri döndüm.

1971 tarihinde İspanya’nın kanarya adalarına gittim. Haziran aylarında o aralar Londra’da çok yağmur yağıyordu, kanarya adalarında da yağmur ile karşılandım. Karşıda büyük sahara için gezi düzenlenmişti, o zamanlar oraya İspanyol saharası adı da verilirdi. Yaşayan Araplar, idarecileri İspanyol’du. O dönemlerde Araplar bağımsızlık için savaşıyorlardı. Sahara El Auuim şehrine vardım, aniden 40 senedir beklenen yağmur yağmaya başladı, ertesi gün Araplar istiklallerini elde etti. 18 kişilik bir gruptuk, bize ne mübarek insanlarsınız, hem yağmur hem istiklal getirdiniz dediler.

1971-1974 arası Avrupa’nın en küçük ülkelerine kadar, örneğin San Marino, Andorra, Vatikan gibi bütün ülkeleri gezdim.

1974’te bir grup ile birlikte, Türkiye üzerinden İran’a gitmek için yola çıktık, Kayseri’de rahatsızlanıp fıtık ameliyatı geçirdim, ben onlara katılamadım. Kayseri’den Kıbrıs’a geçtim, 11 gün sonra 20 Temmuz 1974 tarihinde Türk askeri adaya geldi, herkes bana ayağın çok uğurludur Ümit bey dedi. Limasol’da 5 gün esir kaldım savaş zamanı… Rumlar beni 5 gün esir aldıktan sonra İngiliz üsleri üzerinden İngiltere’ye döndüm. Ayni senenin eylül ayında Rusya sınır kapılarını turistlere açmıştı, ilk gidenlerden biri de ben oldum.  Orada Kremlin de Lenin’in mezarını ziyaret ettim, güzel anılarla döndüm. 1974-75 yılbaşını New York’ta geçirdim, Times Square’da kutlama yaptım... bu Amerika’ya ilk gidişimdi.  Artık hedefim Uzakdoğu’yu görmekti.